Життєвий досвід
(Автобіографія)
Захарова Тетяна Василівна
вчитель початкових класів,
голова шкільного методоб’єднання вчителів початкових класів,
кваліфікаційна категорія - спеціаліст вищої категорії
Дата народження : 7 серпня 1972р.
Домашня адреса :
Черкаська область
Кам’янський район
село Юрчиха
вулиця Тясминська,
буд. №11
Закінчила : Корсунь-Шевченківське
педагогічне училище імені
Т.Г. Шевченка та
Кіровоградський державний педагогічний
університет імені В.К.
Винниченка
Місце роботи : Юрчиська ЗОШ I -II ступенів з 1999
року
Педагогічний стаж : 20 років
Педагогічне кредо:
,,Учитель
як фахівець живе
доти, доки вчиться”.
(К.Д.Ушинський)
Девіз : Від
творчості вчителя – до творчості учня
Ідея педагогічного досвіду :
,, Через
казку, фантазію, гру,
через неповторну дитячу
творчість - вірна стежка
до серця дитини”.
(В.О.
Сухомлинський)
Педагогічна проблема :
«Розвиток творчих здібностей учнів засобами мистецтва»
Проблема
по виховній роботі :
«Розвиток індивідуальних здібностей і талантів, забезпечення
умов їх реалізації»
Працюючи в Юрчиській
ЗОШ I – II ст. з 1999 року, використовую
у своїй роботі творчу спадщину В. О.Сухомлинського. Кожен урок проводжу
під девізом : ,, Жодного відстаючого
поруч!”. Враховую можливості кожного
учня і почуття
відповідальності перед класом. Я
піклуюся про те,
щоб навчально–виховний процес містив
у собі ,,ситуацію
успіху”.
Люблю
дітей, люблю людей, люблю
працювати в нашій школі. Намагаюся
створювати комфортні умови навчання, щоб бажання вчитися не згасло впродовж всього
шкільного життя.
Останні чотири роки особливу увагу приділяю інтерактивним
методам навчання в початковій
школі.
Методика розвитку творчих здібностей
учнів початкових класів
«Може, маленька дитина повторює те, що було вже зроблено,
створено іншими людьми, але якщо це діяння – плід її власних зусиль, - вона
творець; її розумова діяльність – творчість»
В.
О. Сухомлинський
Навчання у сучасній школі має
забезпечувати оптимальні передумови для самореалізації особистості школяра,
розкриття усіх закладених у ній природних задатків, її здатності до свободи,
відповідальності й творчості. Розвиток творчих здібностей має бути невід’ємною
умовою змісту усіх навчальних предметів початкової школи, органічно доповнювати
навчальний процес, щоб забезпечити єдність знань, умінь і навичок учнів та
їхніх творчих можливостей.
Розвиток
творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних
ситуаціях, розвиток психічних процесів.
Розвиток
творчих здібностей включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати,
перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.
Розвивати
творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у
навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх,
хоча б невеликий.
Тому
на кожному уроці я ставлю перед собою такі завдання:
-
запалити в дитячому серці вогник допитливості;
-
збагачувати знання школярів про природу, суспільне життя, трудову діяльність
людей;
-
розвивати різні види пам'яті;
-
розвивати уяву і фантазію;
-
розвивати увагу, спостережливість;
-
формувати мовленнєві вміння, комунікативно – творчі
здібності;
-
пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим, пізнавальним,
розвивальним;
-
розвивати творче мислення;
- навчити
працювати з навчальною і дитячою книгою;
- виховувати національну самосвідомість,
духовність.
Навчити дітей вчитися, прищепити їм стійкий
інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними, починаючи вже з
першого класу – таке завдання я поставила перед собою.
Щоб сформувати творчі здібності, дитині
необхідно якнайбільше вражень про навколишній світ під час виконання різних
видів діяльності, який їй подобається найбільше, а потім – в усіх притаманних
учням видах діяльності (гра, малювання, конструювання, читання та розігрування
сюжетів знайомих літературних творів, складання віршів, казок, робота з
геометричним матеріалом, експериментування тощо). Формуючи в учнів інтерес до будь – якого з цих видів
діяльності, вдається захопити дитину процесом творчості.
Серед шляхів розвитку творчих здібностей ,
пізнавальної активності, самостійності, самореалізації дітей підкреслюється
необхідність використання в роботі з учнями початкових класів різноманітних
завдань – навчальних, розвивальних, пізнавальних, інтелектуальних,
нестандартних, творчих.
Зважаючи
на це вважаю, що розвитку творчих здібностей сприяють:
-
словесні творчі завдання на добір рими, складання початку чи закінчення вірша;
-
складання казки за малюнком;
-
створення продовження казки, оповідання;
-
складання чистомовок;
-
використання анаграм, метаграм;
-
словесне малювання;
-
творчі списування текстів;
-
вилучення зайвого;
-
скоромовки;
Для розвитку творчих здібностей я
використовую:
1. Метод гри
Гра,
як основна діяльність дитини в молодшому шкільному віці, є постійною її
супутницею. Гра для дитини – перша можливість проявити себе, самовиразитись і
самоствердитись. В іграх діти не тільки відображають реальне життя, а й
перебудовують його. За словами Виготського, «гра дитини – це творче
переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності,
яка відповідає запитам і інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як
творча діяльність, в якій наочно виступає комбінуюча дія уяви. Тому в своїй
роботі використовую розвивальні ігри як засіб навчання і виховання
В
добукварний період, на уроках навчання грамоти, використовую такі ігри:
Гра
«З яких звуків складається слово?»
Основна
мета цієї гри – навчити дитину вслухатися в слово, чути звуки, з яких воно
складається, і визначати послідовність цих звуків.
Гра «Заміни
звук»
Гра вдосконалює фонематичний слух, розвиває уяву,
розумові операції аналізу і синтезу.
На
уроках використовую навчальні ігри «Розумові розминки»:
Гра
«Чому так трапилось?» Річка
вийшла з берегів і затопила навколишнє поле.
Гра
«Висновок»: Оленка старша за
Марійку, а Марійка старша за Миколку. Хто найстарший? Наймолодший?
2. Використовуючи у роботі інтерактивні методи «Займи позицію», «Прес», «Саsе –
метод” організовую «ігри»: «Мікрофон», «Акваріум», «Карусель». Методи
інтерактивного навчання дають змогу швидко активізувати пошуково - пізнавальну
діяльність учнів, максимально розкривають їх таланти.
3. Елементи технології критичного
мислення.
Коли
дитина приходить до школи відбувається процес її адаптації до тих видів і форм
діяльності, в яких їй доведеться брати участь у дорослому житті. І цей процес
відбувається за умови комунікативної діяльності. Тому для розвитку мовленнєвих
умінь, розвитку творчого мислення використовую такі завдання:
«Крісло
автора»
Учні
за бажанням сідають у «крісло автора» і розповідають щось цікаве про своїх
рідних, знайомих або епізод зі свого життя, історію про своє ім’я тощо.
«Опиши
(намалюй) навпаки»
Учитель
показує сюжетний малюнок, а групи учнів описують його, замінюючи основні
предмети, їх ознаки, дії, явища на протилежні.
4.
Під час роботи з дітьми керую процесом творчості, спрямовуючи його на
активізацію творчої думки. Тому використовую метод мозкового штурму.
Метод
мозкового штурму використовую тоді, коли діти не мають уявлення про предмет,
вони висловлюють свої думки, обґрунтовують, а вже потім роблять висновок.
(Магічний трикутник, квадрат. Площа. Вимірювання площі.)
5. Для розвитку творчих здібностей учнів використовую також стратегію
комбінаторних дій:
- таблиці – тренажери;
- гра «Утвори слово» (рис – сир);
6. Розвиток творчого мислення неможливий без формування розумових
операцій, тому в своїй роботі використовую такий метод розвитку уяви, як «морфологічний
аналіз».
Мета
даного методу полягає в тому, щоб
*формувати
у дітей уміння давати велику кількість різних категорій відповідей у рамках
заданої теми;
*створювати
умови для оцінки дитиною отриманих ідей;
*учити
деталізувати найбільш продуктивні.
Необхідно
заповнити таблицю. Потім можна вибірково взяти деякі ознаки і придумати
фантастичну тварину.
7. Метод «Думай про інше»
Багато
винаходів у нашому житті мають «аналоги» у природі. Літак схожий на птаха,
вертоліт – на бабку, підводний човен – на рибу. Щоб винаходити потрібно бути
спостережливим, уміти придумувати на що схожі різні предмети.
Розумовий
розвиток дитини залежить від того, наскільки вона бере участь у продуктивних
видах діяльності. Кожна продуктивна діяльність передбачає вміння планувати,
тобто спершу уявляти образ того, що створюється, а потім утілювати його в
практичній діяльності. Саме участь у продуктивних видах діяльності я
використовую у своїй роботі вже з учнями першого класу. Залучаю дітей до таких
видів художньої діяльності:
-
зображувальна діяльність (малювання, ліплення, аплікація);
-
музична діяльність (сприймання музики, ігри, хороводи);
-
художньо – мовленнєва діяльність (слухання казок, розповідей, читання віршів,
створення власних творів);
-
театралізована діяльність (інсценізація казок).
Саме
участь у продуктивних видах діяльності я використовую у своїй роботі вже з
учнями першого класу. Було проведено конкурс віршів «Моя країна –
Україна», конкурс малюнків «Новорічний серпантин», «Здоровим бути – модно»,
«Зима - чарівниця» та ін.
Залучення
до творчої діяльності здійснюю і на уроках навчання грамоти. Так під час
читання дітьми навіть невеличких текстів пропоную продовжити текст, змінити
кінцівку чи зобразити закінчення художніми засобами.
Виховувати
творчу людину без краси неможливо. Прекрасне вічне джерело духовності,
натхнення, творчості. Воно існує поряд з людиною, тому що краса, яка не
сприймається, - мертва. І якщо люди втратять здатність відчувати красу, вона
ніколи не зможе врятувати світ.
Враження
шкільного дитинства відкладаються в пам’яті на все життя і впливають на
подальший розвиток дитини. В емоційному сприйнятті дитинства зароджуються
витоки майбутньої творчої особистості.
Тому
залучаючи дітей до творчості, створюючи постійно «ситуацію успіху», поважаючи
дитину, ми в змозі виховати творчо працюючу особистість.
Немає коментарів:
Дописати коментар