УРОК №1
БІНАРНИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ І ОБРАЗОТВОРЧОГО
МИСТЕЦТВА
3
КЛАС
ТЕМА. ОСІНЬ, ОСЬ
ВОНА, ОСІНЬ! ЛІНА КОСТЕНКО «ВЖЕ БРАМИ ЛІТА ЗАМИКАЄ ОСІНЬ». ШТРИХИ ОСЕНІ
Мета (формувати
компетентності):
ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя,
переключатися з одного виду діяльності на інший; удосконалювати навички
виразного читання віршованих творів, читання за особами; розвивати пам’ять і
спостережливість, образне мислення і інтелектуальну гнучкість; розвивати
образне сприймання, логічне мислення, просторові уявлення, комбінаторні
здібності, зв’язне мовлення, увагу); загальнокультурні (формувати естетичне
ставлення до навколишньої дійсності, дотримуватися норм культури мовлення й
культури поведінки); здоров’язбережувальну (формувати правильну поставу,
підтримувати сприятливий емоційний настрій; усвідомлювати необхідність
безпечної поведінки для збереження здоров’я); соціальну (співпрацювати з
однокласниками й учителем); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією,
отриманою на попередніх уроках);
предметні: вчити визначати основну думку твору, аналізувати
прочитане, зв’язно висловлювати свої думки; правильно обирати
засоби виразності графіки для передавання характеру форми та поверхні
зображуваних об’єктів та предметів; розвивати уяву,
уміння милуватися природою, аналізувати засоби виразності творів образотворчого
мистецтва; виховувати естетичні смаки, інтерес; виховувати старанність,
акуратність, працелюбність, цікавість і любов до мистецтва і до художнього
слова; прищеплювати любов до природи та зацікавленість художніми творами та
творами образотворчого мистецтва.
Наочні посібники: підручники з образотворчого мистецтва та літературного читання 3 клас;
таблиці, картки, портрет Л. Костенко, репродукції творів графіки А. Сочилов
«Лісовий струмок», І. Шишкін «Ліс», картина Й. Бокшая «Золота осінь».
Музичний матеріал: фізкультхвилинка під фонограму пісні «Сійся, сійся,
дощику» М. Катричка, П. Чайковський «Осіння пісня».
Обладнання: альбоми, олівці, кулькові ручки, фломастери; ТЗН:
телевізор, комп’ютер.
Тип уроку: бінарний урок.
Хід
уроку
І. Організаційний момент
Всі сідайте тихо , діти,
Домовляймось не шуміти ,
Руки гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота над
скоромовкою
Два брати їжачки
Два знайшли
боровички.
Двом грибам зраділи
На голки наділи.
Й поспішили враз до
мами,
Щоб варила борщ з
грибами.
2. Гра «Загубилася
буква»
- Прочитайте
речення зі словами, у яких «загубилася» буква. Знайдіть її і перечитайте
швидше, ніж першого разу.
-
Я вдягнув новий салат (халат),
А він виявивсь до п’ят.
-
Бригадир
послав по глину
Екскаватор і малину (машину).
-
Восени
і взимку, навесні і влітку
Дуже поважають черевики тітку (щітку).
-
З
неба падав білий сніг.
Він засипав наш пиріг (поріг).
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «У художньому
музеї»
Виставка-презентація
учнівських малюнків.
Учні демонструють
намальований ними вітер.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення
теми і мети уроку
-Який розділ ми
почали вивчати? («Цікава книга природи»).
-Якій порі року
присвячені твори, які ми читали на попередньому уроці?
Сьогодні в нас
незвичайний урок – урок літературного читання і образотворчого мистецтва. Ми
прочитаємо вірш про осінь, який написала Ліна Костенко та намалюємо осінній
ліс.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
-Що вам відомо про
творчість Ліни Костенко?
-Які твори поетеси
ви читали?
1. Біографічна довідка
Ліна Василівна Костенко народилася19 березня
1930 року на березі Дніпра у містечку Ржищів, що на Київщині, в учительській
сім’ї. З шестирічного віку Ліна мешкала в Києві. Тут ще зовсім дівчатком
застала її війна. І «перший біль тих недитячих вражень» лишив глибокий слід у
душі майбутньої поетеси.
Ще школяркою почала відвідувати
літературну студію при Спілці письменників України. Потім навчалася у
Київському педагогічному університеті.
У 1952-1956 р.р. навчалась у
літературному інституті в м. Москва, який закінчила з відзнакою.
Ліна Костенко часто звертається до теми
дитинства, обпаленого війною, малює у своїх поезіях образи дітей та підлітків,
як із сучасного життя, так і з далекого минулого, змальовує красу та
неповторність природи.
2. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Вже брами літа
замикає осінь» (с.9)
1) Виразне читання
вірша вчителем.
- Які картини
поставали в твоїй уяві, коли ти слухав вірш?
2) Словникова
робота.
Довідкове бюро
Брама – великі
ворота, переважно при монументальних спорудах.
Читання стовпчиків
слів «луною» за вчителем
Задощило серп концерт
Захлюпало серпень чемодан
Замикала перепілочки журавлині
Поклонився відлітаючи чорногуз
-Що спільного у словах першого стовпчика? (Дієслова)
-Назвіть
спільнокореневі слова серед слів другого стовпчика. (Серп, серпень)
-Доберіть синоніми
до слова чорногуз. (Лелека, бусол,
бузько)
3) Повторне читання
вірша учнями.
4) Аналіз змісту
вірша з елементами вибіркового читання.
- Як поетеса описує
початок осені?
- Що роблять
комахи?
- Що сказано про
цвіркунів і перепілочок?
- Якими словами
поетеса описує відліт чорногузів?
- Прочитайте
питальні речення.
- З яким почуттям
їх слід читати?
Фізкультхвилинка
під фонограму пісні
«Сійся, сійся, дощику» М. Катричка
-Діти, як ви
думаєте, чи можна передати красу осені графічними матеріалами?
3. Релаксаційна пауза
- А тепер заплющте
оченята… Ми потрапили у чарівне царство дерев. Як можна його назвати? Так, це
осінній ліс…
Він може бути
загадковим і таємничим, дружнім і лагідним. Усе залежить від того, з якими
думками та настроєм ми до нього завітали. Віти дерев привітно колихатимуться,
якщо ми будемо уважно, дбайливо , з любов’ю ставитися до того, що створила для
нас матінка-природа. Красу осінньої природи описують не тільки поети і
письменники у своїх творах, а й художники. Вам уже доводилося бачити багато
пейзажів, створених художниками-живописцями.
Словничок
Пейзаж – жанр образотворчого
мистецтва, в якому зображують природу.
4. Пояснення вчителя
Завдяки графіці
також можна передати цю красу за допомогою різних графічних засобів – ліній,
крапок або плям.
Лінії різняться –
великі та маленькі, товсті та тонкі, прямі, хвилясті, ламані…
І кожна лінія має
свій характер. Тому важливо ретельно добирати лінії для своїх робіт.
Уважно подивіться
на таблицю. Дерева на ній дуже виразні, й тому ми можемо впізнати, яке саме
дерево зображене.
Кожне дерево має свою
будову й форму. Стовбур одних дерев товстий, у інших – тонкий. Гілки також
різняться. Саме це створює неповторний силует кожного дерева.
5. Робота з підручником «Образотворче мистецтво»
6. Споглядання творів образотворчого мистецтва
- Погляньте
на картини А. Сочилова «Лісовий струмок» і І. Шишкіна «Ліс».
- Які лінії
використали художники-графіки для зображення дерев?
7. Самостійна практична робота учнів
Творче завдання
Індивідуальна
робота
- Намалюйте
графічну композицію «Осінь у лісі». Самостійно доберіть художні матеріали, що
передадуть стан осінньої природи.
Колективна робота
-Влаштуйте виставку
графічних робіт «Штрихи осені».
Учні малюють під
супровід музичного твору П. Чайковського «Осіння пісня»
VI. Підсумок уроку
Гра «Закінчи
речення»
-
Сьогодні
на уроці я вчився…
-
Я
дізнався…
-
Мені
було цікаво…
-
Найбільше
сподобалось…
VII. Домашнє завдання
Виразно читати вірш
(с.9)
УРОК №2
БІНАРНИЙ УРОК МУЗИЧНОГО І ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
3 КЛАС
ТЕМА. «ОСІННІЙ ВЕРНІСАЖ»
Мета (формувати
компетентності):
ключові: уміння вчитися (уміння слухати вчителя, переключатися з
одного виду діяльності на інший, вчитися співвідносити живописні образи з
музичними; розуміти, що музика може багато чого зображувати та виражати;
вчитися виконувати, слухати і сприймати музику; удосконалювати вокально-хорові
навички; розширювати знання про гаму кольорів; ознайомлюватися з жанром пейзажу
в живописі; працювати над художнім виконанням пісні; розвивати навички
активного сприйняття музичного твору, музичну пам’ять і спостережливість,
образне мислення і інтелектуальну гнучкість; розвивати образне сприймання,
логічне мислення, просторові уявлення, комбінаторні здібності; насолоджуватися
творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх); загальнокультурні (формувати
естетичне ставлення до навколишньої дійсності, дотримуватися норм культури
мовлення й культури поведінки, виявляти особистісно-ціннісне ставлення до
творів мистецтва); здоров’язбережувальну (формувати правильну поставу,
підтримувати сприятливий емоційний настрій; усвідомлювати необхідність
безпечної поведінки для збереження здоров’я); соціальну (співпрацювати з
однокласниками й учителем, виявляти ініціативу); інформаційно-комунікативну (оперувати
інформацією, отриманою на попередніх уроках);
предметні: розширювати
уявлення про емоційний зміст музики; розвивати уяву, уміння імпровізувати;
удосконалювати вокальні навички; виховувати естетичні смаки, інтерес; формувати
потребу сприймати високохудожні музичні твори, уміння бачити і відчувати красу
природи; виховувати старанність, акуратність, цікавість і любов до мистецтва;
прищеплювати інтерес до музики та співу, любов до рідної природи, творів
образотворчого мистецтва.
Наочні посібники: підручники з музичного мистецтва та образотворчого
мистецтва; таблиці, картини осінньої природи; портрети композитора П.
Чайковського, художника І. Левітана; репродукція картини І. Левітана «Золота
осінь»; маски для інсценізації української народної пісні «Ходить гарбуз по
городу».
Музичний матеріал: музичне вітання на мелодію української народної пісні
«Ой є в лузі калина»; П. Чайковський «Осіння пісня»; О. Зозуля «Осінь»; В. Лепешко «Поспішай до
школи»; М. Ведмедеря «Осінь»; українська народна пісня «Ходить гарбуз по
городу»; фізхвилинка під фонограму пісні А.Філіпченка «Веселий музикант».
Обладнання: альбоми для малювання,
фарби, пензлик, баночка; дзвіночки; фонохрестоматія; ТЗН: телевізор,
комп’ютер, педагогічний програмний засіб
«Музичне мистецтво. 3 клас».
Тип уроку: бінарний урок.
ХІД УРОКУ
Учні заходять до класу під мелодію української народної пісні «Ой є в лузі
калина».
І. Організаційний момент
Добрий день!
Музичне вітання:
Урок музики почався, кожен з нас приготувався.
Ми готові вже
співать, грати й навіть малювать!
(діти виконують на
мелодію української народної пісні «Ой є в лісі калина»)
Вчитель:
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось: не шуміти.
Руку гарно піднімати,
Влучно, влад відповідати,
Щоб не було в нас мороки.
Всі готові до уроку ?
То ж часу тепер не гаймо
І урок розпочинаймо.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель: Музика – справжня чарівниця. Ще у 1-2 класах ви переконалися у
тому, що музика може виражати різні настрої та почуття, а також може зображати
життєві події або картини природи. А що потрібно слухачеві, щоб відчути ці
настрої та побачити музичні образи? Необхідно навчитися слухати і чути музику, і
тоді вона барвисто засяє для нас. Музику ми можемо побачити і в творах
образотворчого мистецтва.
Якщо відгадаєте загадку, то дізнаєтеся, про що нам сьогодні розповість
музика.
У садах, лісах блукає,
В жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості
(Осінь)
Заходить дівчинка-осінь у вінку з жовтого листя клена:
Осінь… Осінь… Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя.
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають,
З них плетуть вінки барвисті,
Червонясті, золотисті.
Вчитель: Тема нашого уроку музичного та образотворчого мистецтва – «Осінній
вернісаж». Що ж означає слово «вернісаж»?
Словничок – Вернісаж – це урочисте відкриття художньої виставки для
запрошених гостей.
Сьогодні у нас урок незвичайний – бінарний, інтегрований. Це означає, що ми
засобами музичного та образотворчого мистецтва розкриємо всю красу та
неповторність природи рідного краю. На уроці ми повторимо вивчені пісні про осінь
та намалюємо осінній пейзаж.
ІІІ. Основна частина
1. Сприйняття творів мистецтва
Яких тільки фарб не принесла з собою золота осінь! Різнокольоровими стали
дерева й кущі. Коли надворі здіймається вітерець, з дерев злітає листячко, що
дарувало нам тінь та прохолоду у спекотні літні дні. Воно кружляє в повітрі,
лягає на землю, укриваючи її чарівною різнобарвною ковдрою. Цією чудовою порою
року захоплювалися композитори, поети, художники. Погляньте, яку осінь побачив
і намалював чудовий художник Ісаак Левітан! У картині «Золота осінь», що
вважають одним із найкращих творів живопису про осінню пору року, він передав
поезію в’янення осінньої природи на порозі прийдешньої зими. Послухайте вірш,
що описує цю картину.
Самі на себе дивляться ліси,
Розгублені від власної краси,
Немов прийшов незримо Левітан.
То там торкнувся пензликом, то там.
Осінній вітер одгуляв, затих.
Стоїть берізонька, як в іскрах золотих.
-Який період осені зобразив художник? (Жовтень)
-Який стан осінньої природи передав митець? (Спокій)
У цій картині Левітан із проникливою майстерністю втілив сумну і світлу
прощальну красу осені. Небо затягнуло хмарним серпанком, вітер куйовдить
верхівки беріз. Вони скидають своє вбрання на пожовклу траву. Птахи вже
відлетіли в теплі краї, і тиша запанувала в лісі.
-Чи може музика намалювати подібну картину осені?
2. Гра «Композитор»
-Якби ви були композиторами, то яку музику осені написали б ви?
(Сумну, бо з приходом осені природа, ніби засинає)
Зараз
ми поговоримо про композитора Петра Ілліча Чайковського, який у свій час
приїздив до міста Кам’янки. Він любив живописні околиці Кам’янки – невеликі
ліси, скелясті береги Тясмину. У нашому районному центрі є музей Пушкіна і
Чайковського, в якому ми з вами побуваємо на літніх канікулах.
Композитор Петро Чайковський дуже любив природу і свої враження від
осінньої природи втілив у п’єсі «Осіння пісня». І хоча він жив дуже давно, але
враження композитора від осінньої природи ми можемо відчути і зараз. Послухайте
твір «Осіння пісня».
3. Слухання п’єси «Осіння пісня» П.
Чайковського
-Які настрої осені ви відчули? (Спокій, сум)
-Як композитор передав осінній настрій?
Так, ми відчули красу цієї пори, слухаючи музику: прозоре, блідо-блакитне
повітря , різнокольорові листочки, що їх підхоплює та кружляє вітер, а потім
плавно опускає на землю. Яка чудова музика! І не кожній пісні потрібні слова –
інколи пісня зрозуміла і без слів.
4. Вокально-хорова робота
а) Зараз ми пригадаємо вивчені пісні про осінь, а перед цим виконаємо
поспівки.
Поспівки
б) Гра «Телевізор»
-Що потрібно знати виконавцеві, щоб прочитати музику? Звісно, ноти й ритм –
тривалості звуків. Уявіть, що ви повернулися додому та ввімкнули телевізор, а
на екрані – знаки. Що це за знаки? Назвіть їх і проплескайте. (Ритмічний малюнок на дошці)
ІПІП ППІІ ПІПІ
ІІПП ПІІП ІППІ (Діти плескають і виконують на дитячих
інструментах)
в) Виконання вивчених пісень про осінь
Інсценізація пісні «Ходить гарбуз по городу»
Виконання пісні М. Ведмедері «Осінь».
5. Робота з підручником
«Музичне мистецтво»
Зараз ми попрацюємо з підручником, в якому є завдання для перевірки знань.
С. 36 Десять завдань для перевірки знань
9 завд. Пісні про осінь
«Поспішай до школи» В. Лепешка та «Осінь» О. Зозулі.
6. Споглядання творів
образотворчого мистецтва
Вправа для очей
За вікном осінь. На попередніх уроках ми вже говорили про різнобарвність та
гармонійність осінньої природи. А сьогодні художники поділяться з нами ще
деякими своїми таємницями, зокрема, як обрати колірне рішення майбутньої
роботи. Погляньте уважно на живописні роботи художників-пейзажистів, які
оспівують красу осінньої природи у своїх роботах. З якою любов’ю, ніжністю вони
дібрали кольори для власних творів!
Сьогодні ми поговоримо про гармонію споріднених кольорів, тобто кольорів,
які розташовані поруч з іншими кольорами у спектральному колі. Н-д: зелений,
жовто-зелений і жовтий або червоний, червоно-помаранчевий і помаранчевий
(робота з наочністю «Спектральне(колірне)коло»)
Словник термінів:
Гармонія – це узгодженість, зокрема- поєднання кольорів;
Споріднені кольори – це кольори, розташовані поруч з іншими кольорами у
спектральному колі. Н-д: зелений, жовто-зелений і жовтий або червоний,
червоно-помаранчевий і помаранчевий;
Кольоровий нюанс – це тонка, ледь помітна відмінність у якості кольору.
Кожен художник може використати багато відтінків одного кольору. Ось і ми
сьогодні спробуємо збагатити нашу осінню палітру новими кольорами.
Пригадайте, які кольори ми називаємо основними?
-- Жовтий, червоний і синій.
7. Перегляд відео про
змішування фарб
1)
2)
Кольори прапора України – синій і жовтий.
Фото воїна із зони АТО з прапором України.
Ви бачите на фото воїна із зони проведення антитерористичної операції
(АТО), який захищає наш спокій, можливість ходити до школи, навчатися, бачити
мирне небо над головою, милуватися красою природи. В руках він тримає прапор
України, кольори якого, як ви сказали, синій і жовтий. І від того, що тканина
тоненька, шляхом накладання синього кольору на жовтий, отримали зелений колір.
Зараз і ми з вами спробуємо змішувати фарби.
8. Навчальна вправа
Візьміть фарбу жовтого кольору. Додаючи до неї по краплині різну кількість
синьої або червоної фарби, створіть якнайбільшу кількість споріднених кольорів.
(Робота учнів)
Подивіться, якою побачили осінь художники-живописці.
-Чи є на роботах художників кольори, які вам вдалося отримати?
Які кольори використовували художники? Знайдіть ці кольори у спектральному
колі.
Якою бачите осінь ви? Які кольори переважатимуть у ваших осінніх пейзажах?
Чи є вони спорідненими?
9. Фізхвилинка
Учні виконують фізхвилинку під фонограму пісні А. Філіпченка «Веселий
музикант» із рухами.
10. Інструктаж
Робота з таблицею «Зображення дерев».
Показ на дошці вчителем послідовності малювання пейзажу.
11. Самостійна практична робота
учнів
Намалюйте осінній пейзаж, використовуючи багатство споріднених кольорів.
Виконувати роботу будете під музику Чайковського «Осіння пісня».
Малюючи малюнки, прислухайтеся до музики, можливо, хтось із вас розпізнає,
які музичні інструменти звучать у виконанні твору.
ІV. Заключна
частина
Що ми сьогодні робили на уроці?
(Співали пісні про осінь та малювали осінній пейзаж).
Чому осінь називають «золотою»?
(Осінь все зафарбувала в жовтий колір).
Які осінні настрої ми відчули в музичних творах та побачили в творах
образотворчого мистецтва? (Спокій, сум).
Що вам сподобалося на уроці?
В парках і садочках
На доріжки й трави
Падають листочки
Буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
Килим кольористий,
Віти напівголі,
Небо синє чисте.
Метушні немає,
Тиша й прохолода.
Осінь золотая
Тихо-ніжно ходить.
Виконання пісні «Диво-осінь»
Учні виходять під музику пісні "Диво-осінь"
Немає коментарів:
Дописати коментар